lördag 13 september 2008

Film - Dudes

Jag måste ha varit 16 bast när jag såg Dudes första gången. Om jag inte minns det helt fel var det en av rullarna vi såg hemma hos Koffe. Han bodde i sina pärons källare och där huserade han med alla sina filmer. Han var filmtok redan på den tiden.

Dudes släpptes -87 så det är under det där skumma årtiondet vi kommer ihåg som 80-talet. En av 80-talets paradoxer var att samtidigt som man skapade hemskheter som Stock, Aitken & Waterman så släpptes punken fram lite nu och då även i mainstreamkulturen. Givetvis helt och hållet på mainstreamkulturens villkor, men ändå. Just ett sånt släpp är Dudes. Inledningen är en konsert med Vandals nånstans i NY och sen utvecklas rullen till nån mysko mix mellan roadmovie, western, drama och komedi.

Filmen handlar om att två NY-punkare ska hämnas mordet på deras polare(som spelas av Flea från Red Hot Chili Peppers), mitt ute på vishan. Den ena punkaren spalas av Jon Cryer som innan den här filmen mest var känd för att ha spelat Duckie i Pretty In Pink men idag bara känns igen som Charlie Sheens brorsa i Two And A Half Men.

Som helhet kan man lugnt säga att det inte är världens bästa film, men en lagom avkopling om man bara är ute efter att slappa en stund. Inget speciellt men lite kul att se att punks inte bara porträtterats som ligister som försöker råna folk. Det kanske å andra sidan inte är så konstigt. Regissör till rullen är Penelope Spheeris som även ligger bakom Decline Of Western Civilization och Suburbia

Något år senare hittade jag soundtracket på vinyl. Eftersom jag har en liten svaghet för metal så tyckte jag det var helt ok. Visst, många av banden gör inte sina bästa framträdanden, men det klarar sig bra ändå. Det har dessutom en släng av depprockssjukan, men det är sånt man får räkna med från en hollywood-produkt från -87.

Eftersom jag har mina plattor undanstuvade någonstans i glesbygden så har jag inte mitt ex av plattan tillgänglig så jag fick googla låtlistan från filmen, och CD-utgåvan av soundtracket ser ut så här.
  1. Rock N' Roll Outlaw - Keel
  2. Urban Struggle - The Vandals
  3. Show No Mercy - W.A.S.P.
  4. Vengeance Is Mine - Simon Steele & The Claw
  5. These Boots Are Made for Walkin' - Megadeth
  6. Time Forgot You - Legal Weapon
  7. Jesus Came Driving Along - The Leather Nun
  8. Mountain Song - Jane's Addiction
  9. Lost Highway - The Little Kings
  10. Dudes Showdown - Charles Bernstein & Co.
  11. Amazing Grace - Steve Vai

Torrenten på the Pirate Bay:
DUDES_1987_JON_CRYER

1 kommentar:

Per sa...

Ser ut som listan på min vinyl:)