fredag 12 september 2008

Uncle Leon and the Alibis - Roller Derby Saved My Soul

Fan, när jag skriver en blogg som täcker både rollerderby, subkultur och musik kan jag inte låta bli att skriva något om outlawrockens företrädare i rollerderbyscenen, Uncle Leon and the Alibis. Hade de varit från Alabama hade jag kallat det southern rock(ni vet sånt där som Lynyrd Skynyrd lirar), men nu är de från New York så det skiter sig med en sån benämning. Att de är kända utanför en rätt liten scen i NY kan de helt och hållet tacka låten "Roller Derby Saved My Soul" för. De skrev låten mer eller mindre som ett skämt och blev tokförvånade när den slog stort, och då menar jag stort, i rollerderbyvärlden. Låten gav dem helt plötsligt gig över hela nordamerika under 2007, men efter de gjort en fet usa-turné så bestämde de sig för att lägga ner.

Men låten finns kvar och är sannolikt fortfarande den vanligaste låten för rollerderbyligor att ha som musik på sina MySpacepresentationer.

Men det räcker inte med det. För ett litet tag sen dök det upp en namnlista på nätet för att låten ska få vara med på soundtracket till Drew Barrymores nästa rulle "Whip It". Den har givetvis temat rollerderby, mer om den senare.

Jag hivar in en liten video från en spelning i NY också.



Uncle Leon and the Alibis - Roller Derby Saved My Soul.mp3

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för hänvisar till oss! Vi kan vara tillsammans igen 2009!

- Leon