torsdag 25 september 2008

Spånken - ett recept

Att bränna sprit är olagligt. Trots det har folk hållt på med det år efter år. Det är ju faktiskt ganska enkelt och det blir så otroligt mycket billigare än om man knatar iväg till apoteket gröna skylten.

Det är ju lite si och så med lagliheten att lära ut hembränningens ädla konst också. 1969 löste Bengt Sändh och Finn Zetterholm problemet med att skriva en lite visa i vilken den ädla konsten beskrevs in i minsta detalj. Enligt icke bekräftade källor ökade hembränningen i vårt avlånga land med c:a 200% under det följande året. Det hjälpte säkert till att omslaget avbildade de tu sittandes jämte en maskin.

Jag kan också nämna att under de år som gått sen skivan släpptes har telefonumret 99 68 18 tagits ur bruk. En nära bekant blev sugen på potäter och sill till sin första sats och lyfte på telefonen, men inget svar. Glad i hågen tog han sig dessutom för att jaga reda på den moderna tidens sätt att kontakta människor och mailade Herr Sändh, men fick tyvärr inget svar.

Ett Recept
Mel. Trink, trink, brüderlein trink, C-dur e

Du tager en rentvättad glasdamejeanne, med tjugofem liters rymd ungefär,
och pissljummet vatten direkt ifrån kran, och strösocker från din affär.
Ja sju kilo socker och ett paket jäst, de renaste råvaror blir allra bäst.
Så ställer du flaskan vid ditt element, där jäser det bäst, det är vittnat
och känt.

Du fröjdas åt bubblor från glasrörets kolv, det känns ingen lukt ifrån den.
När flaskan har stått där i dagarna tolv, slå i mera socker min vän.
Ett kilo bör räcka och låt den sen va' ,tills den slutar jäsa och då är den bra.
Du tar en kastrull med ett skruvlock så tätt, en muffskruv hos rörmokarn
hittar du lätt.

Ett mjukglödgat kopparrör av tre meters längd, du fäster i locket så flink.
Det böjs till en båge i luften så svängd, över diskbänken ner i en hink.
I hinken skall röret va böjt i spiral, som kyles av vatten så att den blir sval.
Låt röret gå ut genom hinkbottnen sen, och din apparat, den är färdig min vän.

Nu tänder du på under din mackapär, tills det blir åttifem grader hett.
Och då skall du se att det blir resultat, det börjar att rinna så lätt.
Du ser så högtidligt på röret av koppar och provsmakar värdigt kristallklara droppar.
Till slut när det blott kommer vatten, min vän, slå i destillatet och kör om
det igen.

Du får fyra liter med styrka som fem, som filtreras i finmalet kol.
Om den du så vill kan du smaksätta den, eller drick som det är och säg skål.
99 68 18 ringer du till, och jag kommer dit med potatis och sill.
Sen sätter vi vatten och socker och jäst, och ser med förtröstan på nästa fest.

Men går du och köper systembolagssprit, ja då må du gärna göra't.
Med kärlek och omsorg och andäktig flit, jag trivs när jag själv får köra't.
Ja föredrar inte fabrikslagad mat, jag får en liter för tre spänn ur min
apparat.
Ja vad vet du om det du från bolaget får ida'. Jag vet att den snapsen är
färsk som jag får ta.

Text & musik: Bengt Sändh


Bengt_Sändh_och_Finn_Zetterholm-Ett_recept.mp3

Inga kommentarer: