tisdag 2 september 2008

Vad punk är för mig...

Fy fan vad jag hatar när nåt spån ska förklara vad han eller hon tycker punk är. Ofta blir det men någon variant av "för mig är punken..." Som om punk bara är någon subjektiv förbannad hippie-goja. Vad punk är är inte relativt, det är inte beroende av vad nån snubbe i Knäckebröhult råkar tycka när han vaknar på morgonen. Punk är och förblir en subkultur. Det är en subkultur som baseras på musik. Någonting blir inte punk bara för att nån lallare med palestinaschal tycker att något är punk.

Visst, punken kan betytt olika saker för olika personer på så sätt att de påverkat deras liv på olika vis. Men det är i princip aldrig vad som frågas om eller uttrycks. Det är just det subjektiva lallandet som om och om igen dyker upp. Den här gången är det en av killarna, som jag tror spelade i trall-bandet Snorting Maradonas tidigare, som kläckte ur sig nån klämkäck harang med det temat i radioprogrammet Tendens. Jag lyckades med konsstycket att lyssna på eländet efter att ha tankat ner det till mp3-spelaren. Snubben var 19 bast och enligt reportern tillhörde han vad de kallde den tredje vågens punk(vad i h-e det nu är). Han klarade på den korta tiden programmet varade pricka in så många av de plattityder som alltför ofta trillar ur självgoda medelklassungar, som under några år tar en semestertur till vår subkultur.

Det var gnäll på folk som kom på spelningar för den sociala samvaron och inte för att kolla på banden. Det var gnäll på vad som uppfattades som strikta klädkoder. Och en jävla massa annat. Och för att sluta på topp så klämmer han ur sig att punken av idag är helt och hållet en medeklassföreteelse utan koppling till förorten! Vilken verklighet den här snubben lever i har jag ingen aning om, men det är fan inte samma som jag. Jag har hängt i punksvängen längre än han levt och kan definitivt inte känna igen mig i det han beskriver. Däremot känner jag igen typen. De har alltid funnits där, men de försvinner efter ett tag. De är som jag sa tidigare bara på semester en sväng från sin medeklassvärld. De är kulturella och punkare i några år innan de börjar på universitetet och skaffar sig en karriär som morsan och farsan kan vara stolta över.

Det är sådana här fjantar som alltför oftast undrar varför så många av oss som varit med ett tag har så svårt för trallpunkare från medeklassen. Det finns en förbannat många schyssta trallpunkare, men det är sådana här pulver som förstör för dem.

Inga kommentarer: